Svátek má: Ondřej

Komentáře

Zbyněk Fiala

žurnalista

Auta v údolí smrti

Česká průmyslová politika nereaguje na rostoucí tlak zahraniční konkurence v přechodu na elektromobilitu. Zatímco všichni kolem pádí o překot, my je chceme vyučovat v oboru, proč to nejde.

S přechodem na elektrická auta to bude pěkná honička. Český automobilový průmysl je nad novou evropskou regulací Euro 7/VII v slzách. Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) běduje, že se to nedá stihnout, nevyplatí se to, občan utrpí a životnímu prostředí se moc nepomůže.

https://autosap.cz/aktualita/euro-7-vii-vysoke-naklady-vs-zanedbatelne-prinosy/

Volkswagen, který do toho může taky trochu mluvit, však dává přednost urychlení plánů na elektromobilitu.

https://www.carmagazine.co.uk/electric/volkswagen/

Velkoryse do toho jde jeho španělský SEAT, který přechod na elektrická auta spojuje se zavedením inteligentní výroby Průmyslu 4.0.

https://www.greencarcongress.com/2023/02/20230226-seat.html

Aby ne, zprávy z Číny ukazují, že konkurence přitvrzuje. Do výroby aut se stále více noří také digitální gigant Huawei a má předstih v softwaru, kde má VW slabiny.

https://www.just-auto.com/news/chinas-huawei-jac-jointly-build-smart-ev-plant-in-hefei/

Když to shrnu, kdyby měl AutoSAP pravdu, stál by v čele mocného úderu na sbírku nezodpovědných zlotřilců v Bruseli. Jenže on je svým pojetím spíš na chvostu, takže to na výhru nevypadá. To neznamená, že český automobilový průmysl je úpadkový obor nebo že tu nemáme techniky na úrovni. V Mladé Boleslavi hlídá výrobní linku nové „Magické oko“, systém umělé inteligence, který je schopen okamžitě rozpoznat potřebu opravy nebo údržby zařízení na bázi srovnávání aktuálních snímků s obrázky bezchybného stavu.

https://www.skoda-storyboard.com/cs/tiskove-zpravy-archiv/skoda-auto-kamerovy-system-magic-eye-vcas-odhali-potrebu-udrzby-na-vyrobni-lince/

A za připomenutí stojí nedávné vítězství týmu ČVUT na světovém mistrovství záchranářských robotů v podzemí DARPA Subterranean Challenge.

https://intranet.fel.cvut.cz/cz/aktuality/2020/nasi-robotici-vyhrali-svetovou-soutez-darpa-subterranean-challenge-urban-circuit-mezi-nesponzorovanymi-tymy-a-obsadili-celkove-3-misto

Klíčovou novinkou přechodu na elektromobilitu je snaha zahájit co nejdříve také výrobu nějaké elektrické lidovky, nejen luxusních sedanů a SUV, na které občan – jak poukazuje AutoSAP – nedosáhne. Podívejme se, jak se do toho pouští blízký příbuzný mladoboleslavské Škody, SEAT. Tento španělský příslušník koncernu Volkswagen vyvíjí řadu malých bateriových elektrických vozů BEV, které hodlá vyrábět pro různé značky.


Automobilka SEAT v katalánském Martorellu zahájila přestavbu za 3 miliardy eur a chystá rozjet novou výrobu malých elektrických aut opravdu brzy, do roku 2025. Bude se tam vyrábět taky Urban Rebel CUPRA, vůz značky, která vznikla jako diverzifikační projekt SEATu a nyní se snaží stále více odlišit.

Wayne Griffiths, předseda představenstva SEAT a CUPRA, mluví o nové éře podniku, který má za sebou 30 let existence. Jen v Martorellu, kde se vyráběly modely SEAT Cordoba, Ibiza a Leon spolu s CUPRA Formentor, pracuje 12 tisíc zaměstnanců. Strategický plán přechodu k elektromobilitě se opírá o pět pilířů: lidi a organizace, elektrifikace a produkt, kompletní výroba E2E (end-to-end), digitalizace a trvalá udržitelnost. Považují to za příspěvek společnosti SEAT a koncernu Volkswagen k elektrifikaci Španělska v rámci programu Budoucnost: Rychle kupředu! (V Česku bychom mohli začít s opatrnějším programem Nespat a nebrečet!)

Vedle přestavby španělských automobilových závodů (další je v Pamploně v severní provincii Navarra) SEAT počítá také s výstavbou gigafactory na baterie v Saguntu (ve Valencii) a s vytvořením kompletního dodavatelského ekosystému kolem těchto projektů, jejichž celková hodnota je odhadována na 21 miliard EUR. Jak se dál dozvídám z podnikové zprávy, zavedení výroby elektromobilů představuje zásadní kulturní změnu, která se neobejde bez ambiciózního plánu přeškolení všech pracovních týmů, aby mohly zvládnout přechod na nové technologie.

Nejde přitom jen o změnu pohonu aut. V Martorellu bude zavedena inteligentní výroba, jak ji známe z představ o Průmyslu 4.0. Patří k tomu umělá inteligence, virtuální realita, využití velkých dat pro optimalizaci výrobních procesů nebo monitorování všeho v reálném čase.

https://www.greencarcongress.com/2023/02/20230226-seat.html

Další zpráva z oboru potvrzuje pokračování trendu, kdy výrobci hmotných součástí se propojují s tvůrci softwaru. Čínská Huawei Technologies Company spolupracuje s Jianghuai (Ťiang-chuej) Automobile Group (JAC Motors) na vývoji inteligentních elektrických vozidel a nového automobilového závodu v Che-fej. Portál Green Car Congress, kde jsem to našel, opatrně uvádí, že čerpá „z nepotvrzených místních zpráv“. Che-fej je hlavním městem provincie An-chuej sousedící s provincií Če-ťiang, digitálním srdcem Číny, kde je domovem Alibaba. Je to také kousek od Šanghaje a dalšího námořního hubu Ning-po (Ning-pcho) na začátku Nové hedvábné stezky.

Generální ředitel společnosti Huawei Yu Chengdong (Jü Čcheng-tung) popřel, že by jeho společnost hodlala automobily přímo vyrábět, prý pouze JAC Motors „pomáhá vyrábět a prodávat automobily lepším způsobem". Huawei již spolupracuje se Sokon Industrial Group se sídlem v Čchung-čchingu na horním toku Jang-ce v oblastech jako jsou palubní inteligentní systémy. Společně vyvinuli úspěšný model Seres Aito Wenjie.

Generální tajemník pro inteligentní propojená vozidla v Čínsko-evropském sdružení pro technickou a hospodářskou spolupráci Lin Š´ vidí v případném zapojení společnosti Huawei do výstavby nového automobilového závodu známky rostoucího zájmu známého výrobce telekomunikační techniky o inteligentní automobily. Deník Hefei Daily přinesl zprávu, podle níž má Huawei dobrou historii spolupráce s JAC Motors a že obě společnosti plánují "společně vyvíjet novou generaci špičkových inteligentních technologií pro elektromobily na bázi inteligentních automobilových dílů Huawei".

Společnost Huawei už dodává kompletní sady technologických řešení pro inteligentní automobily Huawei Inside. Teď by se tedy zapojila i do designu vozidel, výroby, prodeje a marketingu.

https://www.just-auto.com/news/chinas-huawei-jac-jointly-build-smart-ev-plant-in-hefei/

Pokusy českého AutoSAP šlápnout elektrickým autům na brzdu připomínají Alenku za zrcadlem, kde je všechno obráceně. Utíká se tam ve stoje a padá se tam vzhůru. Vláda na to přikyvuje. Ach jo…

Zbyněk Fiala

vasevec.info

Podvody s korespondenční volbou

Podvody s korespondenční volbou

Zbyněk Fiala 

26. listopadu 2023
Dá se s tím nadělat spousta hlasů, zjistil soud ve státě Iowa. Ale nesmí se na to přijít, protože za každý teď může přijít sazba až pět let natvrdo.

Naše drahá vláda

Naše drahá vláda

Zbyněk Fiala 

12. listopadu 2023
I podle oficiálních statistik ČSÚ stouply ceny bydlení a energie o 42,4 procenta od prosince 2021, kdy se Fialova vláda ujala funkce. Mzdy však rostly skoro desetkrát pomaleji.

S vidlemi v ruce

S vidlemi v ruce

Zbyněk Fiala 

7. listopadu 2023
Premiérovo tvrzení, že celková cena elektřiny pro domácnosti nevzroste, nebo jen o pár procent, vychází z rozhodnutí, že pokles světových cen silové elektřiny pro Česko neplatí. Ledaže bychom se začali bránit.

Procento jako prase

Procento jako prase

Zbyněk Fiala 

2. listopadu 2023
Kdo má většího, zjišťuje válka procent mezi Energetickým regulačním úřadem a premiérem Petrem Fialou (ODS).

Elektřina může být levnější

Elektřina může být levnější

Zbyněk Fiala 

22. října 2023
Reforma trhu s elektřinou EU rozšiřuje prostor pro samovýrobu a obnovitelné zdroje. České firmy jsou na to připraveny a těší se na další impulz, kterým bude dlouho odkládaný zákon o komunitní energetice.

F-35 sestřelena

F-35 sestřelena

Zbyněk Fiala 

16. října 2023
Kontrakt o nákupu amerických stíhaček F-35 není definitivní. Pokud se k moci dostane vláda ANO, bude ho chtít znovu posoudit a porovnat s konkurenčními nabídkami, které ministryně Černochová ignorovala, padlo v pátek ve sněmovně při projednávání konsolidačního balíčku.

Souhlasíte a podporujete stávku odborářů?

Ano
transparent.gif transparent.gif
18%
Ne
transparent.gif transparent.gif
7%
Je mi to jedno
transparent.gif transparent.gif
75%