Svátek má: Valdemar

Regiony

Velikost textu:

Nová cyklostezka otevře cyklistům jičínskou krajinu

Nová cyklostezka otevře cyklistům jičínskou krajinu

Nová cyklostezka otevře v příštím roce obyvatelům vstup do krajiny z Jičína podél Cidliny až k Zebínu a do Železnice. Státní fond dopravní infrastruktury přiznal městu Jičín dotaci ve výši 3 190 000 Kč na výstavbu cyklostezky Jičín - Železnice.

Jičín, pohled ze Zebína
5.říjen 2014 - 10:00

Nová bezbariérová stezka pro cyklisty, chodce a bruslaře by měla vést starou původní cestou jabloňovou alejí ze severního okraje Čeřovky kolem Zebína až na stávající komunikaci do Železnice. S výstavbou se počítá na jaře 2015. Kralovehradeckenovinky.cz informovala Ing. Magdaléna Doležalová, mluvčí Městského úřadu Jičín.

Dotace na cyklostezku byla přiznána ve výši 85 % způsobilých výdajů. Celková projektová cena je 5 226 000 Kč, ale cenu zřejmě ještě sníží výběrové řízení. To by mělo být vypsáno ještě do konce roku. Se stavbou se počítá na jaře 2015.

„Cesta leží na pozemcích Jičína a Železnice a vzájemně jsme se dohodli, že tato cesta je nejlepším a nejbezpečnějším řešením cyklodopravy pro obyvatele obou obcí. Jezdit na kole po hlavní silnici je totiž místy velmi nebezpečné, bude to i nový bezpečný výjezd z města pro rekreační cyklistiku, jistě tuto trasu ocení i rodiče začínajících cyklistů,“ objasňuje jeden z důvodů výstavby stezky místostarosta Mgr. Petr Hamáček.

Dalším důvodem je například nabídka další trasy pro vycházky obyvatelům Jičína. Dosud byla cesta neudržovaná a nedala se využít celoročně. Rekonstrukce cesty obsahuje i výsadbu a úpravy zeleně (stromů) podél cesty a stezka nebude osvětlená, takže nenaruší přírodní scenérie. Stezka bude dlouhá 1853 metrů a široká 3 metry. Povrch cyklostezky bude z hladkého asfaltu, aby cestu mohli používat také jezdci na in-line. Obyvatelé tak budou moci jít od Čeřovky až k rekultivované skládce na Zebíně a tudy cestou dolů do lip a zpět do centra města nebo lze pokračovat na Železnici po asfaltové cestě podél bývalé skládky až k vlakovému nádraží, kde bude stezka končit.

Právě povrch cyklostezky budí v posledních týdnech emoce, protože někteří obyvatelé nesouhlasí se zmíněným povrchem a preferují nezpevněný povrch cesty. „Odpůrci stezky argumentují ekologií a konceptem Jičín-město čtyř krajin, podle kterého právě tímto místem krajina vstupuje nenásilně do Jičína a podle nich tak bude tento unikátní koncept narušen. Dále pak, že projekt nemá potřebné a platné povolení. To bylo ale vydáno odborem dopravy v dubnu 2014. Zastupitelé i Rada města dali projektu opakovaně zelenou,“ popisuje Hamáček.

Původní myšlenkou bylo vytvořit v této lokalitě cyklostezku s nezpevněným povrchem. Vzhledem k tomu, že zkušenosti z jiných měst jsou s tímto řešením stezek převážně špatné – je velmi obtížná údržba těchto cest, navrhl projektant cestu z tzv. penetračního makadamu (hrubý asfalt).

„Chtěli jsme, aby cyklostezka byla využívána celoročně jako bezpečná cesta do školy, do zaměstnání, aby ji mohly využívat i osoby hendikepované, maminky s kočárky atd. S žádostí podanou v lednu 2014 jsme neuspěli. SFDI nám navíc doporučilo, abychom stezku rozšířili i pro využití na in-line bruslení, tedy abychom hrubý asfalt změnili na hladký, protože cena povrchu je stejná. Domluvili jsme se proto na jaře 2014 s projektantem na tomto povrchu a v květnu 2014 jsme na SFDI podali novou žádost. S tou jsme uspěli,“ vysvětluje okolnosti projektový manažer Ing. Ladislav Brykner.

(jv,foto:arch)


Nechcete zmeškat důležité zprávy? Přihlašte se k jejich odběru: