Svátek má: Tibor

Byznys

Velikost textu:

Nejmenších prodejen v Česku ubývá a Češi navíc často střídají obchody

Nejmenších prodejen v Česku ubývá a Češi navíc často střídají obchody

Nejmenších prodejen ubývá. Nejvíce se daří diskontům. Češi střídají obchody, ale při výběru nových značek jsou konzervativnější. Taková jsou zjistění maloobchodního auditu společnosti Nielsen, která byla zveřejněna na setkání Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR s novináři.

Pohled na přednášející při prezentaci maloobchodního auditu společnosti Nielsen
22. června 2019 - 19:08

Tržby v českém maloobchodě jsou již několik kvartálů po sobě taženy růstem cenové hladiny. Nejrychleji rostou diskontní prodejny a drogerie, při pohledu na skupiny zboží se nejvíce daří čerstvým potravinám a nápojům.

Prvnizpravy.cz  byly na místě děje ...


Snižuje se počet obchodů malých formátů a navzdory vysoké koncentraci maloobchodních řetězců dokáží tito silní hráči otevírat stále nové prodejny.

Češi se mnohem více než v minulosti zajímají o zdravější alternativy stravování, jejichž růst je mnohem dynamičtější ve srovnání s ostatními skupinami potravin. Nakupující často střídají obchody, při zkoušení nových značek jsou však spíše konzervativní.

Z dat maloobchodního auditu společnosti Nielsen vyplývá, že roky 2017 i 2018 zaznamenaly za poslední desetiletí nejvýraznější zvyšování průměrných cen rychloobrátkového zboží.

Tento vývoj koresponduje s rostoucí inflací, která naposledy dosahovala současnou úroveň nad 2% v roce 2012. V minulém roce však došlo k celkovému zpomalení zvyšování cen ve srovnání s rokem 2017 a první kvartál se podobal konci minulého roku.




Tržby během prvních třech měsíců 2019 zaznamenaly nárůst o 3,5 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Tempo růstu ovlivnil hlavně nárůst cenové hladiny o 3,3 % a mírný růst spotřeby o 0,2 %.

Při pohledu na potraviny a drogistické zboží ale pozorujeme změnu trendu. Ceny potravin výrazně rostly v roce 2017, v roce 2018 ale jejich růst zpomalil.

V prvním kvartálu 2019 se tempo růstu cenové hladiny ustálilo na úrovni 3,2 %. Naopak, u drogistického zboží jsme zaznamenali zvýšení dynamiky růstu cen i v roce 2018 a ve druhé polovině loňského roku dokonce překonalo svým tempem potraviny.

Čeští spotřebitelé citlivě vnímají zvyšování cen, což se promítlo i v jejich hlavních obavách – růst cen se dostal na druhou příčku žebříčku největších obav, hned za obavy o jejich zdraví. Podobně posiluje také obava z vyšších cen energií, která zaznamenala nejrychlejší posun na žebříčku a v prvním kvartálu 2019 se dostala na třetí příčku. 



Jak říkám ...

"Evropská ekonomika začíná vykazovat známky přehřátí, firmy v řadě případů nejsou schopny uspokojit poptávku. Přetrvává problém nedostatku pracovních sil, růst mezd převyšuje produktivitu práce. V této souvislosti je zapotřebí zdůraznit, že český velko- a maloobchod patří mezi nejstabilnější tuzemské obory. Investice do rozvoje sítě obchodních řetězců ročně přesahují 10 miliard Kč. To vše se děje bez jakékoli státní podpory, subvencí dotací či daňových prázdnin, navíc s vysokou investiční aktivitou. Velko- a maloobchod si dlouhodobě udržuje stabilní růst produktivity práce s výrazným růstem mezd, které za poslední tři roky stouply v průměru o více než 40 %," uvedl na prezentaci maloobchodního auditu společnosti Nielsen Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.   
 
(ps, SOCR ČR, Prvnizpravy.cz, foto: ps)
 
    
 
 




Kurzy

0.00 
0.00 
0.00 
0.00 
0.00 

Akcie

NWR
0.1
AAA Auto
24
CETV
101.2
ČEZ
519
ECM
25.5
ERSTE GROUP BANK
863.6
FORTUNA
194.5
KITD
5.2
KOMERČNÍ BANKA
786
NWR
272
ORCO GROUP
12.4
PFNONWOVENS
720
PHILIP MORRIS ČR
13780
O2 C.R.
225.5
UNIPETROL
382.5
VIG
631.5