Svátek má: Vratislav

Byznys

Velikost textu:

Souhlasím s tím, že by výběr mýtného mohl provádět přímo stát

Souhlasím s tím, že by výběr mýtného mohl provádět přímo stát

"Žádné mýtné brány - jedině satelitní mýto, s tímto titulkem jsem před časem napsal komentář, jak se by mělo ubírat  vybírání mýta," napsal bývalý poslanec a uznávaný zeměměřič František Beneš.

František Beneš
21. dubna 2019 - 11:44

"Čas pokročil a já stále ještě nevím, zda máme vyhráno. A to přesto, že Ministerstvo dopravy už podepsalo dohodu s vítěznou firmou. Nevím totiž, co lze očekávat od našich soudů, po zkušenostech třeba s nemravným výrokem v záležitosti konkurzu společnosti H-SYSTÉM a postihu SBD Svatopluk jsou mé obavy jistě oprávněné. Souhlasím s tím, že by výběr mýtného mohl provádět přímo stát," konstatuje František Beneš.

"Stát má totiž ve své gesci lokalizační systémy, protože je nezbytné, aby byly na celém území Evropy jednotné. Zvláště v současné době. Stát proto udržuje geodetické systémy, které musí respektovat nejen geometrii, ale i měnící se tíhové pole Země. Není problém změřit velikost fotbalového hřiště, ale vytvořit mapu je složitější. Nemáme se v tom za co stydět. Například na kongresu Mezinárodní geodetické federace (FIG) v roce 1986 v kanadském Torontu jsme se mohli pochlubit, že na celém území Československa máme jednotné a aktuální udržované a geodeticky zaměřené mapy ve všech měřítkách už od map katastrálních. V roce 1995 doporučila Evropská organizace pro jednotný geodetický systém (EUREF) náš systém normálních nadmořských výšek použít pro celý kontinent atd. Od roku 2004 existuje v ČR státem zřízená síť družicových permanentních referenčních stanic CZEPOS, využívaná pro přesná geodetická měření a zřízená mj. i pro sledování dopravy. Tu bylo možné využít již v roce 2006, když se mýtné u nás zavádělo. Nestalo se tak. Proč, to by museli vysvětlit ti, kdož tehdy rozhodovali ve vládě či na Ministerstvu dopravy. Pro mne to bylo špatně, o to více, že jsem měl možnost podílet se na posouzení přesnosti nového zaměření silnic a dálnic na celém území státu satelitní technologií, které prováděl resort dopravy před rokem 2000. Přesnost byla kolem jednoho metru…," upozornil   František Beneš na špatné rozhodnutí  ministerstva dopravy pod vedením lidoveckého ministra, které nerozhodlo pro satelitní řešení vybírání mýta.

 
"Nechci opakovat další argumenty na podporu satelitní technologie výběru mýta. Jen připomenu, že v současnosti existují nad naším kontinentem tři celosvětové funkční družicové navigační systémy – chronologicky seřazeno - americký NAVSTAR (GPS), ruský GLONAS a evropský GALILEO, jehož sídlo je dokonce, jistě ne náhodou, v Praze. Všechny poskytují dostatečně přesná data pro lokalizaci vozidla na celém území Evropy. Bez mýtných bran, které mohou být využity k dalším účelům," píše se v Benešově komentáři.


"Abych podpořil uváděné argumenty, dodávám, jen jako zajímavost, že právě 17. listopadu 1989 jsme na budově ČVUT v Dejvicích podle návrhu prof. Vejražky dokázali využít data z tehdy zakódovaného systému GPS, a to současným měřením ze dvou míst na stejné satelity, které byly v té době nad obzorem. Polohový vektor byl správný," zavzpomínal František Beneš bývalý ředitel VÚGTK a odborný mluvčí KSČM pro resort místního rozvoje.

(ps, Prvnizpravy.cz, foto: ps)



Kurzy

0.00 
0.00 
0.00 
0.00 
0.00 

Akcie

NWR
0.1
AAA Auto
24
CETV
103.6
ČEZ
503.5
ECM
25.5
ERSTE GROUP BANK
829
FORTUNA
194.5
KITD
5.2
KOMERČNÍ BANKA
799.5
NWR
272
ORCO GROUP
12.4
PFNONWOVENS
702
PHILIP MORRIS ČR
14520
O2 C.R.
234
UNIPETROL
382.5
VIG
637.5