Svátek má: Ivona

Regiony

Velikost textu:

Kraj rekordně investoval a opravil téměř stovku kilometrů silnic

Kraj rekordně investoval a opravil téměř stovku kilometrů silnic

S listopadem skončila stavební sezona roku 2018 rekonstrukcí dopravních staveb Královéhradeckého kraje.

Ilustrační foto
7. ledna 2019 - 08:00

Během ní bylo realizováno 42 rekonstrukcí a 20 souvislých oprav komunikací. Představuje to 93 kilometrů opravených silnic a 15 mostů. Prostavělo se tak 1,17 miliardy korun. Do roku 2019, případně 2020, přechází z letoška 20 staveb. Jejich dokončení představuje dalších 800 milionů korun. Nyní kraj podal nové žádosti o dotaci z EU v hodnotě přes 1 miliardu Kč, které čekají na přidělení dotace.

Nejvíce prostředků na obnovu své silniční sítě získal kraj z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a dále ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

„Do obnovy silnic a mostů v majetku kraje investujeme meziročně stále větší množství finančních prostředků, čímž sice naplňujeme plán získat a prostavět každý rok alespoň jednu miliardu korun, ale na druhé straně se tím paradoxně dostáváme v důsledku nedostatku pracovníků a materiálů na straně dodavatelů na hranici množství realizovatelných staveb. Přesto se chceme dál soustředit na kvalitu odvedených stavebních prací a nenavyšovat kapacitu realizací na její úkor,“ uvedl první náměstek hejtmana Martin Červíček odpovědný za oblast dopravy a silničního hospodářství.


Nejnákladnější stavbou v hodnotě 70 milionů korun realizovanou v končícím roce byla druhá etapa rekonstrukce silnice II/298 Ledce – Opočno. K dalším významným stavbám patřily například první etapa rekonstrukce silnice II/298 v úseku od hranic Pardubického kraje po křižovatku se silnicí I/11 za 68 milionů nebo první etapa rekonstrukce silnice II/300 ve Dvoře Králové nad Labem směrem na obec Kocbeře s okružní křižovatkou se silnicí II/299, která výrazně zvýší bezpečnost na této silnici. Zde na krajskou investici za 64 milionů navazovala spolupráce dalších investorů chodníků a správců inženýrských sítí. Pokračovala víceletá stavba na obnovu horských silnic v Orlických horách (III/3109, III/31010 a III/3111), kde se letos prostavělo 60 milionů korun. Tyto realizované stavby výrazně zvýší turistickou atraktivitu v krásné lokalitě.

Zdařilá je také důležitá rekonstrukce silnic III. třídy, které svým významem nahrazují funkci I. třídy (I/14) v Novém Městě nad Metují – od okružní křižovatky s I/14 v obci Vrchoviny směrem do Krčína a pokračování na obec Spy. Povedla se termínová i stavební koordinace se stavbou investora SŽDC podjezdů pod železnicí v době výluky. Nový kryt, sanovaná konstrukce silnice, obousměrný provoz v podjezdech pod tratí a přechody pro chodce umožní bezpečnější provoz. Po dokončení komunikace podjezdu pod tratí na jaře příštího roku bude završena rekonstrukce silnic ucelené trasy v délce 5,3 kilometru.

Perfektní vozovka nahradila výmoly mezi Hořičkami a Chvalkovicemi nebo z Voděrad do Lična a Libele.

„Musíme přiznat, že se nám bohužel nepovedlo dokončit a zprůjezdnit první etapu rekonstrukce ve Smiřicích. Stavba byla zahájena s opožděním způsobeným koordinací se stavbou rekonstrukce železnice a vedením objízdné trasy,“ řekl dále náměstek Martin Červíček.

Stavba navazovala na rekonstrukci kanalizace, kde došlo k dalšímu zdržení. Ale největším problémem byl havarijní stav opěr mostu, který se projevil až po jejich odkrytí, a proto nebylo možné realizovat původní projekt. Je nutné vyprojektovat a povolit změnu stavby před dokončením. Všechny tyto skutečnosti způsobily zastavení prací.

Obdobná změna nastala i při rekonstrukci mostu před Třebešovem, kde se ale povedlo nové opěry a most dokončit v ještě této sezoně.

„U mostu přes řeku Orlici ve Svinarech jsme podlehli přehnanému optimismu v důsledku pracovního nasazení zhotovitele stavby, které bylo opravdu obrovské. Stavba, která je plánovaná na 55 týdnů, byla zahájena se zpožděním a tato doba chyběla zhotoviteli na konci roku,“ zhodnotil první náměstek hejtmana.

Technologické postupy, které jsou závislé na teplotě a určité vlhkosti konstrukcí, se tak posunuly do období natolik nepříznivého počasí, že by pokračování prací mohlo mít za následek snížení kvality a následné bezpečnosti díla. Jednalo se především o izolační práce, které jsou klíčové pro životnost mostu. Většina problémů s mosty u nás i ve světě je zapříčiněna zatékáním vody do konstrukce mostu a následné koroze ocelové výztuže. Proto jsme po vyhodnocení odborných argumentů k nastalé situaci ze strany zhotovitele i technického dozoru stavby dali přednost kvalitě a přesunuli tyto práce na jaro příštího roku. Na mostě se ale ještě do minulého týdne realizovaly práce, které nejsou závislé na povětrnostních podmínkách.

Radní schválili nabídky na kontrolu projektu fotbalového stadionu

Kraj trápí každoroční nejistota v souvislosti s poskytováním finančních prostředků ze strany státu do silnic II. a III. tříd. Vzhledem k tomu, že nikdy není dopředu znám konkrétní objem finančních prostředků na daný rok, které od státu dostane, není možné v dostatečném časovém předstihu a efektivních návaznostech plánovat stavby. Například v letošním roce kraj přes předběžné přísliby skutečné potvrzení dotace dostal až na konci května. Toto zdržení opět posouvá zahájení realizace a často je i příčinou přesunu personálních i materiálových kapacit u stavebních firem na jiné realizace, u nichž je pro ně termín již znám. Ve stavebnictví se s nárůstem staveb také projevuje současný nedostatek techniků, což omezuje rychlost realizací staveb.

Navzdory všem objektivním problémům se daří plnit jednu z hlavních programových priorit současného krajského vedení, kterou je růst investic do silniční infrastruktury. „V letech 2017 a 2018 jsme do silnic a mostů investovali okolo dvou miliard korun. To je pro srovnání stejně jako za předchozí čtyři roky,“ uzavřel náměstek Martin Červíček.

Kralovehradeckenovinky.cz informovalo Informační středisko Europe Direct Hradec Králové.

(jv,kralovehradeckenovinky.cz foto:arch.)