Svátek má: Arnošt

Regiony

Velikost textu:

Operační důstojník musí být připraven ihned reagovat

Operační důstojník musí být připraven ihned reagovat

Operační důstojníci jsou důležitým komunikačním mostem mezi veřejností a strážníky. V nepřetržitém režimu - 12hodinových služeb, zabezpečují plnění bezodkladných úkolů a řešení mimořádných událostí.

Operační středisko
22. února 2020 - 08:00

Operační důstojník musí být připraven reagovat i na nestandardní oznámení. Vyhodnocují situace a navrhují co nejefektivnější a nejrychlejší postup. Pro veřejnost je operační pracoviště místem, na které se mohou obrátit v případě, že  potřebují pomoc, radu či informaci, mohou zde požádat o spolupráci i upozornit na protiprávní jednání.

Počet přijatých telefonních hovorů na operační pracoviště hradecké městské policie se ročně blíží ke 13tisícům.  Mezi přijatými hovory se najdou zcela i mimořádné události, kdy volající oznamuje svůj úmysl spáchat sebevraždu. Na takovéto psychicky náročné události musí být operační důstojník dobře připraven. Operační důstojníci proto prošli odbornou přípravou pod vedením lektora odborné přípravy mjr. PhDr. Ondřeje Sezimy z Psychologického pracoviště HZS Královéhradeckého kraje, který se takto tematicky zaměřenému vzdělávání dlouhodobě věnuje u operátorů tísňové linky 112.

Speciální odborná příprava byla cíleně zaměřena na řešení hovorů s osobou demonstrující úmysl sebevraždy.Hovory se sebevrahy kladou na operátory tísňových linek vysoké nároky a bývají pro ně složité, jak z hlediska emocionálního, tak i z pohledu zvolení vhodné taktiky hovoru za účelem zjištění klíčových informací a zprostředkování efektivní pomoci volajícím.


V průběhu odborné přípravy se operátoři dozvěděli praktické informace o míře sebevražednosti v České republice, o typologii sebevražedného chování, způsobech provedení sebevražd apod. Těžištěm odborné přípravy ovšem bylo seznámení se zpracovanými algoritmy, které by jim měly pomoci v praxi při vedení hovorů se sebevrahy. Algoritmy upravují doporučený postup, jak s osobou vést efektivní rozhovor. Operátoři si na základě těchto algoritmů osvojili, jak vhodně identifikovat sebevražedný hovor, jak nepřebírat zodpovědnost za autonomní jednání osoby, jak rozpoznat „akutního a neakutního“ sebevraha, a jak efektivně spolupracovat se složkami integrovaného záchranného systému, případně dalšími organizacemi.         

Královéhradeckénovinky.cz informovala Eva Kněžourová, tisková mluvčí Městské policie Hradec Králové.

(jv,kralovehradeckenovinky.cz,foto:mphradeckralove)