Svátek má: Horymír

Regiony

Velikost textu:

Studenti SŠ učí seniory zacházet s chytrými telefony

Studenti SŠ učí seniory zacházet s chytrými telefony

V Hradci Králové odstartovaly kurzy, v nichž studenti SŠ učí seniory zacházet s chytrými telefony. Poběží každý měsíc.

Abeceda vzdělávání
20. ledna 2020 - 08:00

Pochopit rozdíl mezi wifi a daty, posílat fotky, instalovat aplikace, číst QR kódy… To vše chtějí umět senioři, kteří se účastní Abecedy vzdělávání. Programu České spořitelny, v němž „žáky“ o generace starší seznamují s moderními technologiemi lektoři z řad studentů středních škol. Od září se rozbíhala výuka v Praze a Liberci, nyní se připojili i Královéhradečtí. V regionu je bezmála 120 tisíc seniorů a mnozí mají dosud z techniky spíše strach než užitek.

Seznámení s moderními technologiemi a výhodami, které přináší, nabízí českým seniorům série třítýdenních výukových bloků s názvem Abeceda vzdělávání. „V úzkém kruhu 5 - 8 účastníků je učíme pracovat s chytrými telefony a tablety, stahovat i používat aplikace,“ vysvětluje David Hubáček, který má v České spořitelně na starosti finanční vzdělávání. „Projekt se rozjíždí od září loňského roku. V současné době je kromě Hradce Králové dostupný i seniorům v Praze, Libereckém a Jihomoravském kraji. Plánujeme Abecedu vzdělávání postupně rozšířit do všech regionů. Podle ohlasů prvních absolventů totiž vidíme, že podobné programy pro tuto věkovou skupinu jsou potřeba,“ dodává.

V České republice jsou bezmála 2 miliony seniorů, na Královéhradecku je to skoro 120 tisíc, tedy každý pátý. Moderní technologie je zastihly v pokročilém věku a pro většinu je velmi těžké k nim najít cestu. „Mnozí účastníci našich kurzů mají svůj první chytrý telefon a vůbec nevědí, jak jej používat. Netuší, co je to aplikace a ani si třeba neumí vytvořit účet, aby si mohli nějakou stáhnout,“ popisuje David Hubáček.

„S mobilními telefony bojují účastníci našich kurzů více než s počítačem. Ale velmi se snaží, baví je to a je znát velké zlepšení. S postupem času mají také stále složitější dotazy,“ zmiňuje Veronika Brunová. 

Studentka střední průmyslové školy je jednou z mnoha mladých lidí, kteří se do projektu České spořitelny zapojili coby lektoři. Některým seniorům stačí podle jejích slov základy: pochopit WhatsApp, naučit se s mapami a fotoaparátem. Jiní potřebují i praktické věci jako pomoc s odinstalováním placených aplikací, o které nemají zájem.

„Člověk se musí stále vzdělávat a učit. Jinak by to s námi šlo rychle z kopce,“ svěřuje se Jiří (82), který se kurzů účastnil se svojí ženou. Oba mají vnuky v zahraničí, a proto je nejvíce zajímalo, jak posílat fotky a videa. „Hned po první hodině jsem poslala fotku vnučce do Norska. Měla ohromnou radost,“ doplňuje paní Marta. Pochvaluje si i komorní prostředí. „Většina kurzů pro seniory probíhá ve velkém počtu a často i ve velkých prostorách. A to představuje velkou překážku pro nedoslýchavé. S rostoucím věkem má přitom problémy se sluchem stále více lidí,“ vysvětluje seniorka, proč je zdejší malá skupinka a individuální přístup tak výjimečný. „Skvělé také je, že kdykoliv narazíme na nějaký problém doma, můžeme Veronice zavolat a ona nám poradí,“ doplňuje ještě Jiří.

„Kurz je úžasný. I kdybychom si ho měli platit, chodili bychom. Člověk se zde naučí vše, co potřebuje,“ doplňuje paní Jana. Ta je v důchodu již 27 let a s moderní technikou v práci do kontaktu nepřišla. „Vše se musím naučit sama. Děti i vnoučata se pokoušely mi to vysvětlit, ale je znát, že lektorka to dokáže lépe,“ pochvaluje si svoji, o 60 let mladší, pedagožku.



Vedle aplikace WhatsApp Královéhradecké zajímalo hlavně to, jak si usnadnit nákupy.

„Učili jsme se, jak probíhají internetové nákupy. Ukazovala jsem jim také, jak mohou nahrát do mobilu všechny slevové kartičky do obchodů a jak je potom při nakupování používat,“ zmiňuje Veronika Brunová.

Podzimní účastníky libereckých kurzů velmi zaujala aplikace Záchranka. Většina o ní dosud neslyšela. V Praze nejčastěji překvapovali své školitele dotazy na čtení QR kódů. „Někteří s nimi chtěli umět pracovat kvůli receptům, které jsou na obalech potravin. Jiným se hodí při návštěvě hřbitovů, kde se díky QR kódům na náhrobcích dozvědí více o nebožtících,“ popisuje David Hubáček.

Mnozí absolventi se na kurz hlásí opakovaně. První měsíc pochopí základy a rádi by znali ještě víc. „Díky tomu, že je ve skupině málo lidí, mám čas se každému věnovat a přizpůsobit náplň hodiny jejich přání,“ doplňuje Brunová. Stejně jako ostatní lektoři, i ona se „svými“ seniory zůstává v kontaktu i po skončení kurzu.

„Někteří účastníci naváží se svými školiteli poměrně pevné vztahy. Zůstávají v kontaktu i po skončení kurzu a někteří se i dál setkávají,“ potvrzuje David Hubáček nečekané vazby, které v rámci Abecedy vzdělávání vznikají. „Je to dáno pravděpodobně věkem. Žáci jsou o dvě generace starší než školitelé. Neostýchají se, mají pocit, jakoby komunikovali se svými vnoučaty.“



Abeceda peněz je aktuálně největší program finančního vzdělávání v ČR, jehož cílem je zvýšit finanční gramotnost žáků základních škol. Program je metodicky připraven profesionálními pedagogy a pod záštitou Ministerstva financí jej realizuje Česká spořitelna pro žáky 2,4 a 9 tříd již na vice než 380 školách po celé ČR.  

Abeceda peněz je postavena na principu zážitkového učení, přizpůsobeného pro jednotlivé věkové skupiny. Druháci se učí hospodařit jako táta s mámou v rodině, čtvrťáci staví vlastní firmy a teenageři v devátých třídách ve strategické PC hře Tajuplná cesta zkouší přežít jako cizinci v Londýně.  

Účast v Abecedě peněz je pro školy i žáky zcela dobrovolná a zdarma. Samotný program na jednotlivých školách realizují profesionální pedagogičtí lektoři s podporou více než 230 dobrovolníků z řad zaměstnanců regionálních poboček České spořitelny.

Novinkou je rozšíření Abecedy peněz o kurzy pro seniory. V nich se učí ovládat chytré mobily a tablety a bezpečně se pohybovat v online prostředí.

Kralovehradeckenovinky.cz informovala Marta Vokurková za Tiskové centrum Finanční skupiny České spořitelny.

(jv,kralovehradeckenovinky.cz foto:m.vokurková)