Svátek má: Jitka

Regiony

Velikost textu:

Zateplení pomůže ochránit potrubí a vodoměr před možnou havárií

Zateplení pomůže ochránit potrubí a vodoměr před možnou havárií

Při mrazivém počasí často trpí i vodovodní soustava, která se může vlivem nízkých teplot poničit a může dojít k úniku vody.

Ilustrační foto
16. listopadu 2021 - 08:00

Vodohospodářská a obchodní společnost a. s. takto každou zimu řeší desítky poruch a havárií. Problémy se netýkají pouze páteřních rozvodů, ale bohužel přibývá i prasklých domovních přípojek a vodoměrů. Problémům lze předejít celkem snadno – stačí okolí potrubí a vodoměr zateplit.

Stále častěji se stávají havárie na vodovodních přípojkách rodinných či bytových domů. Při prasknutí potrubí většinou unikne větší množství vody, které může napáchat další škody. Přitom je velmi jednoduché podobným situacím předejít.

„Venku bývá potrubí uloženo zpravidla dostatečně hluboko v zemi (alespoň 80 cm), tudíž by k jeho zamrznutí nemělo dojít. Citlivějším místem jsou ale rozvody ve sklepích, a to především tam, kde přípojka vchází do objektu. Doporučujeme tedy ve sklepích zavírat okna a odhalené trubky zateplit. Stačí obyčejnou dekou, ale nejlépe izolačním materiálem. Na víko šachty pak lze dát polystyrenovou desku, izolační vatu, nebo plastový pytel naplněný drceným polystyrenem. K vodoměru musí vždy zůstat volný přístup,“ radí preventivní kroky ředitel VOS, a. s. Ing. Richard Smutný.

Co ale dělat, pokud voda praskne? „Především je potřeba zastavit hlavní přívod. Zákazníci mohou volat na nonstop linku 493 033 343, kde problém nahlásí. Naši pracovníci přijedou a uzavřou hlavní přívod v místě a následně se podle místa havárie stanoví, kdo ji bude opravovat. Dle zákona řešíme pouze havárie páteřního potrubí a části přípojek, které jsou na veřejném prostranství. Potrubí na soukromém pozemku a samotná přípojka jsou vždy v majetku vlastníka domu, který si musí situaci vyřešit sám,“ říká ředitel VOS, a. s. Ing. Richard Smutný.

Včasný zásah havarijní služby je důležitý hlavně proto, aby neuniklo velké množství vody. Tu by totiž musel dle zákona uhradit odběratel, i když šlo o havárii. Takové případy se čas od času stávají, proto je dobré těmto situacím předcházet, případně se proti nim pojistit.  
 
Dalším problémem, který může mráz způsobit, je zamrznutí a poškození vodoměru. Ten je většinou umístěn v šachtě před domem, nebo ve sklepě domu, a na rozdíl od potrubí není hluboko v zemi. „V tomto případě opět zákazník volá na naši havarijní linku a my přijedeme vodoměr vyměnit. Vzniklou škodu i zde hradí odběratel, protože vodoměr dostatečně před mrazem neochránil. Ročně bohužel řešíme desítky případů, proto apelujeme na majitele domů, aby tuto slabinu rozvodů dostatečně zajistili,“ vysvětluje ředitel Richard Smutný.



VOS, a. s. také řeší ročně kolem stovky poruch potrubí na veřejném prostranství. Pracovníci vodáren musí co nejdříve zastavit přívod vody, poté se vytyčí inženýrské sítě, které problémovým místem vedou, odkryje se vozovka a zjišťuje se přesné místo úniku. Oprava následně probíhá za jakéhokoliv počasí a může trvat i několik hodin, po které bývá většinou omezena dodávka vody v daném úseku obce, či města.  





Kralovehradeckenovinky.cz informovala Ing. Magdaléna Doležalová za Vodohospodářskou a obchodní společnost, a. s.

(jv,kralovehradeckenovinky.cz foto.vos)