Svátek má: Sandra

Regiony

Velikost textu:

Zima se ujala své vlády a klade větší nároky i na energetiky

Zima se ujala své vlády a klade větší nároky i na energetiky

Energetici jsou na zimu připraveni. Poruchové čety Skupiny ČEZ musí řešit nástrahy zimního období, které sebou mnohdy nesou zvýšený počet poruch a následných výjezdů.

Sněhová kalamita
10. ledna 2019 - 08:00

V terénu se energetici neobejdou bez těžké techniky, ale k poruchám často vyrážejí i na skútru či na sněžnicích.

V zimním období často dochází k teplotním výkyvům. Zpravidla s oteplením po třeskutých mrazech se energetici vydávají na mimořádné preventivní pochůzkové kontroly v námrazových oblastech. Jejich cílem je kontrola venkovního vedení a případné „oklepání“ námrazy, která by mohla způsobit problémy s dodávkou elektřiny. Vysoké mrazy a s tím související nízké teploty nám problémy nedělají, námraza na vedeních se tvoří zpravidla okolo nuly, kdy je vysoká koncentrace vlhkosti. Svojí vahou pak může prověsit vedení či dokonce přetrhnout vodiče.

I těžký mokrý sníh občas způsobuje komplikace. V případě kalamitní situace mají poruchové čety Skupiny ČEZ připravenu k okamžitému nasazení veškerou techniku a mechanizaci včetně osobních terénních vozidel, montážních plošin na podvozcích lehkých, těžkých i terénních nákladních vozidel. Vozidla v horských oblastech jsou vybavena řetězy a navijáky. Na území východních Čech posádky disponují 6 sněžnými skútry a 5 pásovými vozidly POLARIS s vlečnými saněmi, a to v  Poličce, Trutnově, Albrechticích, Dobrušce, Svitavách, Náchodě, Peci pod Sněžkou, Vrchlabí.

Nezbytné pro pracovníky na pohotovostních místech v horských oblastech jsou také sněžnice, které zlepšují mobilitu pracovníků v hlubokém sněhu.

Pracovníci poruchových čet mimo jiné používají ke své práci i motorové pily, trasovací soupravy, pomocí kterých zaměřují a určují podzemní kabelové vedení, zkoušečky napětí pro různé napěťové hladiny, měřicí přístroje zemních a izolačních odporů, sestavy manipulačních tyčí, které se používají k ořezům stromoví ze země a oklepávání námrazy. Montéři vyjíždějí do terénu se zkratovací soupravou k zajištění pracoviště na venkovním vedení vysokého napětí ze země, bez použití montážní plošiny. Součástí vybavení jsou jednofázové a třífázové elektrocentrály, které se používají v případech, kdy je trafostanice například vlivem poruchy bez napětí.

V pohotovosti je ve východních Čechách téměř stovka pracovníků včetně techniků. V případě kalamitního stavu způsobeného nepřízní počasí dochází až ke zdvojnásobení počtu pracovníků v pohotovosti a povolání subdodavatelských firem. Posíleny jsou i počty pracovníků na dispečinku.

V nepřetržitém spojení s techniky jednotlivých pohotovostních míst poruchové služby je dispečink Skupiny ČEZ. Systém GPS, kterými jsou vybavena všechna vozidla posádek, umožňuje ihned lokalizovat místa jejich výskytu a k odstranění vzniklé poruchy vyslat nejbližší z nich. Montéři mají rovněž mobilní terminály s GPS navigací, na které jim přicházejí pracovní úkoly k řešení.

Novou moderní podobu dostalo Zákaznické centrum ČEZ v Trutnově

Zajímavost: Právě ve východních Čechách má ČEZ nejvýše položené energetické zařízení, jedná se o trafostanici na Sněžce. Nejvýše položená trafostanice na nejvyšší české hoře, je místem, kam zima přichází nejdříve.

Kralovehradeckénovinky.cz informovala Šárka Lapáčková Beránková, mluvčí Skupiny ČEZ pro východní Čechy.

(jv,kralovehradeckenovinky.cz,foto:čez)